Az épületről
Az M3-as metróvonal (észak–déli metróvonal) a budapesti metróhálózat leghosszabb vonala 16,4 km forgalmi hosszal, mely Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között közlekedik, és 20 db állomással rendelkezik. Az M3-as metróvonal építése 1970-ben kezdődött meg, a vonal jelenlegi formájában 1990 óta üzemel, ekkor adták át a Göncz Árpád városközpont (korábban Árpád híd) – Újpest-központ közötti szakaszt.
A projektről
Az M3 Metró rekonstrukciója egy akusztikai szempontból igen komplex projektünk volt. A metróvonalat a munkálatok során három szakaszra bontották: az északi szakasz Újpest-központtól a Dózsa György úti, a középső szakasz a Nyugati pályaudvar és a Klinikák, a déli szakasz pedig a Kőbánya-Kispest és a Népliget megállók közti pályarészből állt. Fő feladatunk az állomási teremakusztikai méretezés, a vágánytéri zajcsökkentés és az utastájékoztató elektroakusztikai rendszerének tervezése volt. A nagy térfogatú, zajos, kezdetben igen zengő állomási tereket kellett olyan módon áttervezni, hogy az utastájékoztató rendszer által közölt információ az állomás teljes területén világosan érthető legyen. Külön kihívást jelentett a sokszor limitált rendelkezésre álló hely, illetve az extrém fizikai körülmények, mint például a szerelvények által okozott szélhatás, illetve a vágányzóna akusztikai burkolataira vonatkozó nagynyomású moshatósági követelmény.
A teljes vonalon 19 állomásra készítettük el az állomási teremakusztikai terveket és az elektroakusztikai modellezési számításokat az elosztott hangsugárzórendszerrel megvalósított hangos utastájékoztató rendszerre. Összesen 2000-nél is több hangsugárzó került betervezésre. Az egyik állomás teremakusztikai 3D modelljének egy részlete az alábbi képen látható.
Elvégzett feladatok
- Állomások teremakusztikai tervezése
- Utastájékoztató rendszer elektroakusztikai tervezése
Helyszín
Budapest, HU
Tervezett alapterület
65500 m²